Informace pro pozůstalé

Informace pro pozůstalé

 
Jsme si vědomi, že právě prožíváte velmi bolestivé a citlivé období, a rádi bychom Vám vyjádřili upřímnou soustrast jménem celého našeho kolektivu. V této chvíli je mnoho věcí, které musíte zařídit, proto bychom Vám chtěli být alespoň nápomocni s poskytnutím základních informací týkajících se vyřizování náležitostí spojených s úmrtím Vašeho blízkého.
 

Informace o úmrtí

Z pověření lékaře informuje o úmrtí klienta zdravotní sestra kontaktní osobu – rodinu, osobu blízkou. O úmrtí klienta je vždy informována osoba, která je uvedena v dokumentaci zemřelého. V případě, že dojde k úmrtí ve zdravotnickém zařízení, měla by být rodina informována přímo nemocnicí.
 

Organizace pohřbu

Pozůstalí mají právo na výběr pohřební služby. O výběru pohřební služby je důležité informovat personál domova s dostatečným předstihem nebo nejpozději při oznámení úmrtí blízké osoby. Pokud má klient uzavřenu Smlouvu o použití těla pro potřeby vědy a k výukovým účelům, je důležité informovat personál domova dopředu.
Při úmrtí v domově pro seniory je tělo zemřelého, společně s občanským průkazem a listem o prohlídce zemřelého, odvezeno Pohřební službou Milevsko, pokud si to klient za života nepřál jinak. Je nutné, aby rodina - vykonavatel pohřbu kontaktoval pohřební službu nejpozději do 96 hodin. Úmrtní list vystavuje příslušná matrika obvykle do 1 měsíce od úmrtí a zasílá ho vystaviteli pohřbu.
Pokud si přejete vystavit v domově parte, doneste jej k sociální pracovnici, která parte zveřejní na části domova, kde klient bydlel.
 

Věci k sjednání pohřbu:

  • oblečení pro zesnulého (obuv není nutná)
  • fotografie zemřelého (má-li být použita na parte)
  • občanský průkaz zesnulého
  • občanský průkaz objednatele pohřbu
  • v případě církevního rozloučení je nutno dojednat vzájemně termín a hodinu pohřbu s příslušným duchovním a pohřební službou
  • v případě pohřbení do hrobu je zapotřebí vydání souhlasu od správce pohřebiště
 

Nárok na pracovní volno

 

Osobní věci

Osobní věci Vašeho blízkého si po předchozí domluvě s vedoucí úseku, kde klient bydlel vyzvedněte nejpozději do 3 pracovních dnů nebo dle domluvy.

 

 Oznamovací povinnosti na příslušné orgány
zajistí sociální pracovnice Domova

  • Hlášení o úmrtí na Českou správu sociální zabezpečení – zastavení výplaty důchodu
  • Oznámení o úmrtí příslušné pobočce Úřadu práce – zastavení výplaty příspěvku na péči
  • Zaslání podkladů pro dědické řízení na příslušný okresní soud (notáře pro dědické řízení určuje soud, není třeba ho kontaktovat, ozve se sám.)
  • Průkaz pojišťovny – odevzdat na pobočku příslušné zdravotní pojišťovny
  • Řidičský průkaz – na dopravní inspektorát
  • Cestovní pas – kterémukoliv matričnímu úřadu v ČR, policii ČR nebo zastupitelskému úřadu
  • Zbrojní průkaz – Policii ČR
  • Průkaz ZTP, ZTP/P – na příslušný úřad práce
 

Vyúčtování za pobyt, stravu, léky, nákupy

Pokud došlo k úmrtí před úhradou v daném měsíci, bude rodině vystaveno vyúčtování za poskytnuté služby, při neuhrazení bude dluh nahlášen do dědického řízení.
V případě, že došlo k úmrtí až po úhradě, bude vypočítána vratka za pobyt a stravu.

 
Dědické řízení

K účasti na dědickém řízení bude objednatel pohřbu notářem písemně vyzván. Po dobu jeho průběhu bude pozůstalost (zůstatek na depozitním účtu, cennosti) uschována v domově. Vydána bude na základě předloženého usnesení s vyznačenou právní mocí osobě, jež byla tímto usnesení pověřena. Dědic se před vydáním pozůstalosti prokáže občanským průkazem.  V případě, že si pozůstalost přijdou vyzvednout jiné osoby, jsou povinni doložit plnou moc k tomuto úkonu.
Před vydáním dědictví si v dostatečném časovém předstihu sjednejte schůzku se sociální pracovnicí DS. Zůstatek na depozitním účtu je možné vyplatit v hotovosti nebo převodem na osobní účet. Při platbě v hotovosti je potřeba domluvit schůzku s dostatečným předstihem, protože máme omezený výběr hotovosti z bankomatu (denní limit 50 000 Kč).
 

Informace o vdovských a vdoveckých důchodech

Žádost pozůstalé osoby o vdovský, vdovecký důchod vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Další podrobné informace získají pozůstalí na oddělení důchodového pojištění Okresní správy sociálního zabezpečení dle místa svého bydliště nebo na webových stránkách ČSSZ (www.cssz.cz). Doporučujeme online objednání schůzky na OSSZ.
Žadatel uplatňuje nárok na důchod u Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) dle místa svého trvalého bydliště.
Pro žádost o vdovský a vdovecký důchod je nutné předložit úmrtní list manžela/ky a oddací list.
Na základě plné moci je možné žádat i v zastoupení jiné osoby. ČSSZ má vlastní formulář Plné moci, kdy není potřeba mít plnou moc s notářsky ověřeným podpisem.
 
 
27.5.2025
Bc. Martina Holá
Vedoucí sociálního úseku
I
top