Informace pro pozůstalé
Jsme si vědomi, že právě prožíváte velmi bolestivé a citlivé období, a rádi bychom Vám vyjádřili upřímnou soustrast jménem celého našeho kolektivu. V této chvíli je mnoho věcí, které musíte zařídit, proto bychom Vám chtěli být alespoň nápomocni s poskytnutím základních informací týkajících se vyřizování náležitostí spojených s úmrtím Vašeho blízkého.
Informace o úmrtí
Z pověření lékaře informuje o úmrtí klienta zdravotní sestra kontaktní osobu – rodinu, osobu blízkou. O úmrtí klienta je vždy informována osoba, která je uvedena v dokumentaci zemřelého. V případě, že dojde k úmrtí ve zdravotnickém zařízení, měla by být rodina informována přímo nemocnicí.
Organizace pohřbu
Pozůstalí mají právo na výběr pohřební služby. O výběru pohřební služby je důležité informovat personál domova s dostatečným předstihem nebo nejpozději při oznámení úmrtí blízké osoby. Pokud má klient uzavřenu Smlouvu o použití těla pro potřeby vědy a k výukovým účelům, je důležité informovat personál domova dopředu.
Při úmrtí v domově pro seniory je tělo zemřelého, společně s občanským průkazem a listem o prohlídce zemřelého, odvezeno Pohřební službou Milevsko, pokud si to klient za života nepřál jinak. Je nutné, aby rodina - vykonavatel pohřbu kontaktoval pohřební službu nejpozději do 96 hodin. Úmrtní list vystavuje příslušná matrika obvykle do 1 měsíce od úmrtí a zasílá ho vystaviteli pohřbu.
Pokud si přejete vystavit v domově parte, doneste jej k sociální pracovnici, která parte zveřejní na části domova, kde klient bydlel.
Věci k sjednání pohřbu:
- oblečení pro zesnulého (obuv není nutná)
- fotografie zemřelého (má-li být použita na parte)
- občanský průkaz zesnulého
- občanský průkaz objednatele pohřbu
- v případě církevního rozloučení je nutno dojednat vzájemně termín a hodinu pohřbu s příslušným duchovním a pohřební službou
- v případě pohřbení do hrobu je zapotřebí vydání souhlasu od správce pohřebiště
Nárok na pracovní volno
Osobní věci
Osobní věci Vašeho blízkého si po předchozí domluvě s vedoucí úseku, kde klient bydlel vyzvedněte nejpozději do 3 pracovních dnů nebo dle domluvy.
Oznamovací povinnosti na příslušné orgány
zajistí sociální pracovnice Domova
- Hlášení o úmrtí na Českou správu sociální zabezpečení – zastavení výplaty důchodu
- Oznámení o úmrtí příslušné pobočce Úřadu práce – zastavení výplaty příspěvku na péči
- Zaslání podkladů pro dědické řízení na příslušný okresní soud (notáře pro dědické řízení určuje soud, není třeba ho kontaktovat, ozve se sám.)
- Průkaz pojišťovny – odevzdat na pobočku příslušné zdravotní pojišťovny
- Řidičský průkaz – na dopravní inspektorát
- Cestovní pas – kterémukoliv matričnímu úřadu v ČR, policii ČR nebo zastupitelskému úřadu
- Zbrojní průkaz – Policii ČR
- Průkaz ZTP, ZTP/P – na příslušný úřad práce
Vyúčtování za pobyt, stravu, léky, nákupy
Pokud došlo k úmrtí před úhradou v daném měsíci, bude rodině vystaveno vyúčtování za poskytnuté služby, při neuhrazení bude dluh nahlášen do dědického řízení.
V případě, že došlo k úmrtí až po úhradě, bude vypočítána vratka za pobyt a stravu.
Dědické řízení
K účasti na dědickém řízení bude objednatel pohřbu notářem písemně vyzván. Po dobu jeho průběhu bude pozůstalost (zůstatek na depozitním účtu, cennosti) uschována v domově. Vydána bude na základě předloženého usnesení s vyznačenou právní mocí osobě, jež byla tímto usnesení pověřena. Dědic se před vydáním pozůstalosti prokáže občanským průkazem. V případě, že si pozůstalost přijdou vyzvednout jiné osoby, jsou povinni doložit plnou moc k tomuto úkonu.
Před vydáním dědictví si v dostatečném časovém předstihu sjednejte schůzku se sociální pracovnicí DS. Zůstatek na depozitním účtu je možné vyplatit v hotovosti nebo převodem na osobní účet. Při platbě v hotovosti je potřeba domluvit schůzku s dostatečným předstihem, protože máme omezený výběr hotovosti z bankomatu (denní limit 50 000 Kč).
Informace o vdovských a vdoveckých důchodech
Žádost pozůstalé osoby o vdovský, vdovecký důchod vyřizuje Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Další podrobné informace získají pozůstalí na oddělení důchodového pojištění Okresní správy sociálního zabezpečení dle místa svého bydliště nebo na webových stránkách ČSSZ (
www.cssz.cz). Doporučujeme online objednání schůzky na OSSZ.
Žadatel uplatňuje nárok na důchod u Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ) dle místa svého trvalého bydliště.
Pro žádost o vdovský a vdovecký důchod je nutné předložit úmrtní list manžela/ky a oddací list.
Na základě plné moci je možné žádat i v zastoupení jiné osoby. ČSSZ má vlastní formulář Plné moci, kdy není potřeba mít plnou moc s notářsky ověřeným podpisem.
27.5.2025
Bc. Martina Holá
Vedoucí sociálního úseku